انواع هارنس و ویژگی های آن

بازدید: 257 بازدید
انواع هارنس و ویژگی های آن

انواع هارنس و ویژگی های آن

در این مقاله قصد داریم در مورد انواع هارنس و ویژگی های آن مطالبی را مطرح کنیم. ورزش کوهنوردی از پرطرفدارترین و هیجان انگیزترین ورزش ها محسوب می شود، که افراد به صورت آماتور و حرفه ای به آن می پردازند.

هنگام کوهنوردی لازم است، برخی تجهیزات را همراه داشته باشید و بدون تجهیزات لازم کوهنوردی چه به صورت حرفه ای و چه به صورت آماتور دشوار و البته خطرناک است.

از میان تجهیزات مختلف کوهنوردی می توان به هارنس ها اشاره کرد. در واقع هارنس وسیله ای برای فرود و صعود در کوهستان است، که باعث می گردد، کوهنورد به صورت ایمن و سریع از طناب ها در صعود به کوهستان و یا پایین آمدن استفاده کند.
طراحی و تولید هارنس به نحوی می باشد، که می توان آن را به عنوان یک وسیله در تمام صعودها استفاده کرد و همچنین می تواند به نحوی طراحی گردد، که برای یک رشته خاص و تخصصی استفاده گردد.

هارنس ها به نحوی تولید می شوند، که فشار وارد شده بر روی شخص را تقسیم کرده و همچنین در صورت افتادن کوهنورد، اندامهای تحتانی وی محافظت و آسیب کمتری ببیند.

اگر شما عزیزان قصد خرید انواع هارنس را دارید برای خرید و راهنمایی با شماره 09123123348 تماس بگیرید. فروشگاه زاگرس عرضه کننده انواع لوازم فنی و تخصصی دره نوردی و غارنوردی در خدمت شما عزیزان است.

هارنس دره نوردی Ce4y Comfy

انواع هارنس و ویژگی های آن

از هارنس برای حمل ابزار و وسایل کوهنورد نیز استفاده می شود. حلقه ها و اتصالات جانبی هارنس وظیفه نگهداری طناب ها و ابزار شخص را دارد.
هارنس ها انواع متفاوتی دارند، که برحسب شاخه فعالیت شما در کوهنوردی مانند دره نوردی، صخره نوردی، یخ نوردی، غارنوردی و…. طراحی و تولید شده‌اند.
همچنین در دسته بندی دیگری هارنس ها به سه نوع زنانه، مردانه و بچه گانه تقسیم می شود ،که هر کدام متناسب با نوع فیزیک مصرف کننده، طراحی شده است.

با توجه به تنوع هارنس ها و مورد مصرف هر یک از آنها لازم است، اطلاعات کاملی در مورد آن داشته باشید، تا در انتخاب، گزینه مناسب تری را پیدا کنید.

در این مقاله اطلاعات کاملی در زمینه انواع هارنس و ویژگی های آن جمع آوری شده و در اختیار خوانندگان عزیز قرار داده می شود.

هارنس سنتی

هارنس سنتی که با نامهای دیگری همچون هارنس تردیشنال و هارنس کلاسیک نیز شناخته می شود، نوع همه کاره ی هارنس ها محسوب گشته و برای انواع صعود ها قابل کاربرد می باشد.

بخصوص اگر حلقه های پا قابلیت تنظیم سگگ داشته باشد، به صورت گسترده قابل استفاده است. در مورد ویژگی های هارنس سنتی می توان گفت سگک آنها از نوع خودکار است.

هارنس غارنوردی ام تی دی ای پیکوس

به طور معمول چهار حلقه برای حمل ابزار در آنها تعبیه شده است. این سبک هارنس دارای پدهای مناسب در قسمت حلقه ای پا و کمر هستند،که باعث می گردد در زمان آویزان ماندن طولانی مدت شخص احساس راحتی داشته باشد.

 از ویژگی دیگر هارنس های کلاسیک وزن بیشتر آن نسبت به انواع دیگر هارنس ها است. در طراحی جدیدتر هارنس های کلاسیک سعی شده این مشکل برطرف شده و در عین داشتن مدیریت لوازم برای صعودهای طولانی، مسئله اضافه وزن آن برطرف شود.

در مورد مزایای هارنس های کلاسیک می توان به قیمت مناسب آنها نیز اشاره کرد. اگر در تولید هارنس سنتی از الیافی به نام دینما استفاده شده باشد، معمولاً قیمت بیشتری نسبت به انواع دیگر خواهد داشت.

همچنین هارنس های کلاسیک به راحتی پوشیده می شود و می توان آنها را با دیگر تجهیزات مانند کرامپون ،کفش کوهنوردی و… استفاده کرد.

در مورد معایب هارنس های سنتی می توان به راحت نبودن آنها اشاره کرد، که باعث گردیده برای صخره نوردی و یا دیوار نوردی مناسب نبوده و مورد استفاده قرار نگیرد. در صعود های آلپی و سبک می توانید، از هارنس های سنتی استفاده کنید.

هارنس دره نوردی

این سبک از هارنس ها برای رشته دره نوردی به صورت ویژه و با مشخصات به خصوص طراحی شده است. از این ویژگی های منحصر به فرد میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
۱. پهنای کمربند آن که به وسیله ی یک فوم پهن پوشیده شده است و باعث راحتی آن در هنگام استفاده می گردد .
۲. تقویت نشیمنگاه هارنس که باعث مقاومت بیشتر آن در برابر ضربه خراش و سایش شده است.
۳. این مدل از هارنس ها حداقل جذب آب را دارند و در تماس با آب به دلیل جذب نکردن آن افزایش وزن پیدا نمی کند.

۴. هارنس های دره نوردی تجهیزات کمی داشته و حلقه و تسمه های کمتری بر روی آن نصب گردیده است، که باعث می شود از گیر افتادن فرد در میان شاخه ها و یا حوضچه ها جلوگیری شود.
هارنس دره نوردی از قسمت هایی شامل پد کمری،سگک فیکس کننده،قسمت اتصال حمایل کرول و… تشکیل شده است. هنگام دره نوردی حتما از هارنس مخصوص دره نوردی استفاده کنید که به خاطر راحتی و وزن کمتر پیمایش شما را آسان تر می نماید.

هارنس دره نوردی بئال بارانکو

هارنس دیواره نوردی

طراحی هارنس های دیوار نوردی معمولاً به صورتی انجام شده است، که آنها نسبت به انواع هارنس های کلاسیک مرغوب تر باشند و دلیل چنین طراحی آویزان ماندن کوهنورد در زمان طولانی تری است.

 در تولید هارنس های دیوار نوردی لایه های بیشتری تعبیه شده است، تا شخص احساس راحتی داشته باشد. این مدل از هارنس ها تجهیزات بیشتری را حمل می نمایند و به طور معمول حلقه های بیشتری برای حمل ابزار مختلف در آن قرار داده شده است.

یک هارنس دیوار نوردی مرغوب باید ویژگی های زیر را داشته باشد.

۱. حمایل زیاد

لازم است، هارنس دیواره نوردی به تعداد کافی حمایل برای قرار دادن ابزار داشته باشد. داشتن حداقل دو حمایل در پهلوها و یک حمایل بزرگ در قسمت پشت لازم است.

حمایلی که در قسمت پهلو قرار می گیرد، بهتر است، به صورت پله ای نصب شده باشد تا امکان متصل کردن ابزاری که طول بیشتری دارند، در قسمت پایین وجود داشته باشد.

۲. تسمه پشت هارنس

وجود یک تسمه قوی در قسمت پشت هارنس کوهنوردی باعث می گردد، طناب ها و ابزارهای سنگین به آن متصل شده و دیواره نورد در طول صعود به راحتی آنها را حمل و استفاده نماید.

 

هارنس بلک دیاموند

۳. قابلیت باز شدن حلقه های پا

حلقه های قرار گرفته در قسمت پای هارنس دیواره نوردی باید قابلیت باز شدن کامل را داشته باشد.

این مسئله باعث می گردد، شخص دیواره نورد در هنگام استراحت و یا نیاز به دستشویی با باز کردن کش های حلقه پا هارنس خارج نکرده و استفاده آسان تری از آن بنماید.

۴. تقویت حلقه ها و قسمت های فرسایشی هارنس

حلقه های قرار گرفته در قسمت پا و کمر هارنس دیواره نوردی، باید تقویت شده و از ضخامت بیشتری برخوردار باشد. در این صورت زمان بیشتری وزن فرد را ساپورت کرده و شخص احساس راحتی بیشتری دارد.

قسمت هایی از هارنس که در مجاورت دیواره قرار می گیرد، باید تقویت شده و روکش های اضافه داشته باشد. تا در صورت سایش با دیواره عمر مفید بیشتری داشته باشد.
هارنس های دیواره نوردی معمولاً به صورت ویژه طراحی می گردد تا امکانات کاملی را در اختیار دیواره نورد قرار دهند.

از آنجا که در دیوار نوردی مدت زمان آویزان بودن شخص نسبتاً زیاد می باشد، هنگام تهیه و خرید هارنس دیواره نوردی نوع مرغوب آن را تهیه نمایید، تا از لحاظ راحتی و ایمنی اطمینان خاطر داشته باشید.

هارنس دره نوردی تاپ کنیون

هارنس یخ نوردی

طراحی هارنس یخ نوردی مشابه هارنس های کلاسیک است. این نوع هارنس ها برای محیط سرد و برفی طراحی می شود. قابلیت استفاده بر روی لباس های ضخیم و چند لایه را دارند و همچنین حلقه های قرار گرفته در قسمت پا قابلیت تنظیم ویژه دارد.

هارنس یخ نوردی قابلیت جذب آب پایینی داشته و مقدار بسیار کمی آب جذب می نماید. همچنین پد های تعبیه شده در آن بسیار کمتر از انواع دیگر هارنس می باشد.

هنگام طراحی این نوع هارنس ها حلقه های اضافه برای حمل پیچ یخ در نظر گرفته شده است. همچنین طراحی شکل سگگ ها در آن به صورتی است، که به سادگی آزاد شده و شخص یخ نورد به راحتی این کار را انجام می دهد.

در ساخت این سبک هارنس ها فوم کمتری استفاده می شود و قابلیت ریگلاژ پا و کمر در نظر گرفته می شود تا قابلیت انعطاف پذیری بیشتری را در اختیار مصرف کننده قرار دهد.

هارنس های باشگاهی

همانطور که از نام این هارنس مشخص می باشد، برای صعود سبک و باشگاهی طراحی شده است. بنابراین قابلیت اتصال ابزار کمتر را دارد، همچنین در قسمت پا و کمر از پدهای کمتری استفاده شده است.

این مدل هارنس حلقه پشت نداشته و همچنین حلقه های قسمت پا قابلیت تنظیم ندارند. در کل این نوع هارنس برای سنگ نوردی های اسپرت، صعودهای کوچک، آموزش های باشگاهی و سبک مناسب هستند.اجزای هارنس کوهنوردی

یک هارنس کوهنوردی جدا از دسته بندی تخصصی از قسمت های زیر تشکیل شده است.

هارنس دره نوردی کلاب پتزل

۱. کمربند و پد ها

این قسمت از هارنس مهمترین بخش آن محسوب شده و متناسب با فیزیک فرد استفاده کننده باید انتخاب گردد. در برخی از انواع هارنس پد های اضافی تعبیه شده و برخی مانند هارنس مخصوص یخ نوردی بدون پد تولید شده است.

کمربند هارنس بسته به نوع استفاده میتواند پهن تر باشد. مانند کمربند هارنس دیواره نوردی.

۲. سگگ

سگگ های تعبیه شده در آن که به دو صورت قفل خودکار و قفل ساده تولید می گردد. مشخصاً سگک نوع قفل خودکار ایمنتر و سریعتر است.

۳. حلقه حمایت

حلقه حمایت که در واقع نقطه ثقل هارنس می باشد و قویترین و مهمترین نقطه حمایتی به شمار می رود و متصل کننده حلقه کمری و حلقه قرار گرفته در قسمت پایین است.

هارنس غارنوردی مدل دیگر لایت

۴. تسمه پشت هارنس

تسمه پشت هارنس که باید قابلیت کشسانی داشته باشد. این تسمه به کمربند و حلقه پا متصل شده و باعث قرارگیری پا در جای درست می گردد.

تسمه پشت باید قابلیت جداسازی داشته باشد، تا شخص هنگام نیاز به دستشویی مجبور به باز کردن هارنس نباشد.

۵. حلقه برای نصب طنابها

 این حلقه ها معمولاً توانایی تحمل بار را نداشته و برای اتصال طناب به کار می رود. در قسمت پشت کمربند به صورت یک حلقه کوچک تعبیه شده اند.

۶. حلقه اتصال ابزار همراه

حلقه های ابزار که به قسمت کمربند هارنس متصل هستند و ابزار و لوازم شخصی را به هارنس متصل می کند. بهتر است، این حلقه ها حداقل توانایی تحمل ۵ تا ۱۰ کیلوگرم وزن را داشته باشد.
بسته به نوع هارنس تولید شده ممکن است، تعداد این قسمت ها بیشتر یا کمتر باشد و یا در قسمت هایی آنها تقویت شده و یا حتی برحسب مورد استفاده حذف شده باشد.

نکات ضروری برای استفاده از هارنس

۱. هارنس ها بر اساس دستورالعملهای استاندارد فدراسیون بین‌المللی کوهنوردی ساخته می شود و برای ایمنی و حفظ سلامت شخص این دستورالعمل ها باید به صورت دقیق رعایت گردند.

۲. هارنس ها طول عمر مفید داشته و بعد از طی شدن عمر مفید آن بهتر است، از آن استفاده نگردد. میزان استفاده و نحوه نگهداری هارنس در طول عمر مفید آن تاثیر گذار می باشد.

هارنس دره نوردی ای وی مازرین
قبل از استفاده از هارنس آن را مورد بازرسی قرار دهید و در صورت وجود سوراخ، پارگی، سایش، آسیب دیدن سگگ ها و..‌.. و دیگر آثار پارگی و فرسودگی از آن استفاده نکنید. تا از خطرات احتمالی جلوگیری به عمل آید.

۳. هنگام استفاده و نگهداری هارنس ها به دستورالعمل های توصیه شده توسط سازندگان توجه کنید و آنها را مد نظر قرار دهید، تا طول عمر مفید آن افزایش پیدا کند.

۴. برای شست و شوی هارنس از آب ولرم استفاده کنید و بهتر است، از مواد شوینده استفاده نشود. به خصوص قرار گرفتن در معرض اسیدها، سفید کننده ها، حلال ها، بنزین و یا کلر باعث پوسیدگی و از بین رفتن هارنس می گردد.

۵. زمانی که از هارنس استفاده نمی کنید، اجازه دهید در مجاورت نور خورشید خشک شده و آن را درجای خشک و به دور از رطوبت نگهداری کنید.

از آنجا که در ساخت هارنس از الیاف و مسنوجات بافته شده، استفاده شده است، مکان نگهداری هارنس باید عاری از حیوانات و جوندگان باشد.

۶. علاوه بر گذر عمر مفید هارنس عواملی مانند سقوط های زیاد استفاده کننده، سایش در اثر مجاورت با سنگ ها و صخره ها، بریدگی، حرارت و نور خورشید ، استفاده بیش از حد و … باعث فرسودگی و کاهش عمر مفید هارنس می گردد.

هارنس غارنوردی پتزل

نتیجه گیری

هارنس ها از لوازم کوهنوردی هستند که در انواع مختلف تولید می گردد. مانند هارنس زنانه و یا مردانه و یا هارنس های تخصصی صخره نوردی، دره نوردی، غارنوردی، یخ نوردی و …

هارنس وظیفه نگهداری از اندام تحتانی شخص و تقسیم فشار وارده بر وی را دارد. هر یک از هارنسها بر اساس نوع و کاربرد آن ویژگی بخصوص دارد.‌

به عنوان مثال هارنس یخ نوردی جذب آب پایینی دارد. هارنس سنتی به عنوان هارنس همه کاره شناخته می شود و می‌تواند در اکثر صعود ها مورد استفاده باشد.

اجزاء هارنس عبارت است از کمربند، حلقه های اتصال ، سگک ها،حلقه حمایت، تسمه کششی پشت هارنس، حلقه های نصب ابزار و …
هنگام استفاده هارنس باید به سلامت این اجزا توجه و در صورت فرسایش و پوسیدگی از استفاده هارنس خودداری کرد.

هارنس ها دارای عمر مفید مشخص هستند و در صورت استفاده و نگهداری درست و بر اساس دستورالعمل های تعیین شده از سوی تولید کننده می توان این عمر مفید را افزایش داد.

در پاین خدمت شما همراهان عزیز عرض کنم که فروشگاه تخصصی دره نوردی و غارنوردی زاگرس در زمینه فروش انواع لوازم تخصصی دره نوردی و غارنوردی در خدمت شما هموطنان عزیز است.

اگر قصد خرید انواع هارنس را دارید برای راهنمایی و خرید با شماره 09123123348 تماس بگیرید.

دسته‌بندی ابزار فنی انواع هارنس مقالات عمومی
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در اینستاگرام دنبال کنید
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت